Copy-paste is de snelste weg naar digitaal succes

Organisaties in alle sectoren kijken naar de mogelijkheden van vernieuwende technologie in de hoop die ene baanbrekende innovatie te doen waarmee zij hun branche op de kop zetten. De mogelijkheden van ‘digitaal’ zijn enorm, maar de sleutel naar succes bestaat niet uit het bedenken van nieuwe concepten, maar uit het succesvol toepassen van bestaande ideeën. Minder baanbrekende innovatie dus en meer copy-paste.

CIO_3_totaal__gesleept__10_pdf__1_pagina__en_Fwd__Artikel_Wielinq_—_Inkomend_en_WunderlistDoor de opkomst van digitale technologie ervaren organisaties de impact van nieuwe economische concepten. In het boek The Zero Marginal Cost Society schetst Jeremy Rifkin het beeld van een maatschappij waarbij de directe kosten van producten nagenoeg verdwenen zijn. Een sofwareleverancier die sofware via de cloud aanbiedt, maakt immers nauwelijks extra kosten voor iedere nieuwe klant die zich aanmeldt. In het verlengde daarvan beschrijft Chris Anderson in The Long Tailover het potentieel van digitale nicheproducten. Een cd van een kleine Oostenrijkse punk-jazzband haalt in een gewone winkel de schappen niet, maar in een online muziekwinkel is de winkelruimte onbeperkt en zorgen alle niche artiesten samen toch voor een aanzienlijke omzet. Organisaties doen dus niet voor niets hun best om in deze nieuwe realiteit de mogelijkheden van digitale technologie te verkennen en benutten.

Online college

Als voorbeeld hiervan zien we in het onderwijs de opkomst van Massive Open Online Courses (MOOC’s). Een MOOC bestaat uit opgenomen college’s die vervolgens door studenten wereldwijd bekeken kunnen worden, samen met opdrachten die de studenten moeten maken. Tegen nauwelijks extra kosten (Rifkin) en in veel gevallen over hele specifieke onderwerpen (Anderson). Bestaande universiteiten zoals Stanford, Harvard en MIT delen zo hun kennis voor een internationaal publiek. En met veel succes; via verschillende MOOC’s hebben inmiddels miljoenen mensen deelgenomen aan een on-line college’s. Bestaande onderwijsinstellingen gebruiken MOOC’s om aantrekkelijk maatwerkonderwijs aan hun studenten aan te bieden en om (internationale) studenten te werven. Tegelijkertijd bieden MOOC’s nog veel onbenutte kansen voor organisaties in andere sectoren. MOOC’s kunnen helpen bij het continu scholen van medewerkers, het delen van kennis binnen grote internationale organisaties en het leren van inzichten van vakspecialisten buiten de organisatie.

Onbenutte kansen

MOOC’s zijn daarmee niet alleen een mooi voorbeeld van de kansen van digitale technologie, maar illustreren nog iets anders. Veel organisaties denken bij digitale technologie aan baanbrekende innovaties, terwijl bestaande concepten en uitvindingen uit andere sectoren heel veel onbenutte kansen bieden. In plaats van het instellen van een interne prijs voor het beste idee, is het slimmer om de ‘Copy-paste Award’ in het leven te roepen. Een aanmoedigingsprijs voor hen die bestaande concepten kopiëren, vertalen en benutten.

Dit artikel is geschreven door Arjan Geurts en Maarten Kuiper, en verschenen in CIO Magazine.